Author

A három befőttesüveg

Elsős koromban bélyeget gyűjtöttem, amit később a postán be lehetett váltani. Kilencvenkilenc forint gyűlt össze, nagyon büszke voltam rá! Dr. Szalai Zsoltot, a Keresztyén Vezetők és Üzletemberek Társaságának alelnökét kérdeztem gazdagságról, megtakarításról és arról, hogy mindezt hogyan lehet a gyerekeknek megtanítani.

Dr. Szalai Zsolt (1965), közgazdász. Két gyerek apukája. Szentendrén él, az ottani Református Gyülekezet presbitereként szolgál. 

Fotó: Molnár Orsolya

 

Gyerekkorában mit gondolt a gazdagságról?

Nem emlékszem, hogy gondolkoztam volna a dolgon. Viszonylag jó körülmények között éltünk, volt egy autónk is, egy Zsiguli, ami akkoriban menőnek számított. Elégedett voltam, azt hiszem.

S később?

A kilencvenes évek elején voltam fiatal felnőtt. Nem volt elsődleges célom, hogy meggazdagodjak, de fontosnak tartottam, hogy a munkámat anyagilag is elismerjék. Húsz év úgy telt el, hogy sokat dolgoztam a családomért, azért, hogy anyagilag megteremtsek mindent a számukra. Viszonylag korán elkezdtünk adakozni is a feleségemmel. Mai hitem szerint mindennek tulajdonosa Isten, az Úr, mi csak sáfárok, megbízottak vagyunk. Nem az a kérdés, hogy mit tegyek a pénzemmel, hanem a kérdést úgy kell feltenni, hogy „Uram, mit tegyek a pénzeddel?”

Gyerekeknek is meg lehet ezt tanítani?

Amint a gyerekek iskolások lesznek, valami kis jövedelmet kell rájuk bízni. Ez lehet zsebpénz, vagy apróbb munkák elvégzésének gyümölcse. Ezután következik a tervezés. Ezt három befőttes üveg szemlélteti a legjobban, amelyre az „adakozás”, a „megtakarítás”, és a „költekezés” feliratot rakjuk. A gyerekeknek szét kell osztani a pénzüket a három üveg között. Ha egy üveg kiürül, nem lehet abból költeni. A lányaimnak tizennégy éves kortól volt tinédzser bankszámlájuk. Nekik kellett abból kigazdálkodniuk például a különóráikat, a telefonszámlájukat. Fontos volt számunkra, hogy megtanítsuk nekik az igényeik és a szükségleteik közötti különbséget is – mindezt a hirdetések erőteljes hatása ellenében. Az adakozás is könnyebb a gyerekek számára, ha konkrétan látják, hogy mire adnak.

A megtakarítási szokásokat is rögtön ki kell alakítani, amint a gyermek jövedelemhez jut. A kisebbik lányom gimnazista korában szeretett volna egy számítógépet. Kinézett egyet a neten, majd a zsebpénzéből félretette az árának kétharmad részét.

Hogyan taníthatjuk meg a munka értékét?

Az egyik legjobb módszer, ha már korán a gyerekekre bízunk valamilyen apró házimunkát. Lehet ez a szemét, ami ki kell vinni, vagy a söprögetés, vagy a mosogatás. De fontos az is, hogy a gyermek ismerje meg a mi munkánkat. Ha saját vállalkozásunk van, jó, ha egy kicsit bevonjuk a gyerekünket, ha alkalmazottak vagyunk, az is jó, ha ellátogat a munkahelyünkre a lurkó. Az viszont nem jó üzenet, ha a munkahelyünkön sokat dolgozunk, de otthon csak panaszkodunk a sok mosogatnivaló miatt…

Mit gondol a másoknak végzett munkáról?

Szerintem, ha a gyermekünk középiskolás lesz, jó, ha zsebpénzét vagy annak egy részét nyári munkával keresi meg. Így sokkal jobban megtanulja a munka, illetve a pénz értékét.

Önnek mit jelent most a gazdagság?

Óriási felelősséget. Nemcsak pénzben lehetünk gazdagok, hanem tehetségben, időben és kapcsolatainkban is.