Járművészet

Dániel András


Az ember több száz éve töri a fejét kerekeken guruló járműveken, s ezalatt számtalan vicces ötlet pattant ki a kalandos fantáziával megáldott feltalálók meg tervezők fejéből. Milyen kár, hogy ezek nagy része vagy nem működött elég jól vagy nem volt elég kényelmes, esetleg egyszerűen túl vicces volt ahhoz, hogy bárki is komolyan vegye! Mennyire más képet mutatna a város, ha ezek a járművek ott gurulnának az utakon!

Itt van például a francia Nicolas-Joseph Cugnot 1770-ben készült gőzmeghajtású járgánya, ami úgy néz ki, mintha egy konyhai kuktafazék és egy traktor keresztezéséből született volna. 


Wikipedia, Roby

Vagy az angol Richard Trevithick óriási kerekeken haladó alkalmatossága, aminek hátuljára szemlátomást egy jókora vaskályhát szerelt a feltaláló. Ezek a furcsa járgányok a járműtervezés hőskorában születtek, amikor még csak az számított, hogy a guruló masina egyáltalán elinduljon valahogy. 


Wikipedia, William Felton

A német Karl Benz például 1886-ban a lovak húzta könnyű kis hintót, az úgynevezett homokfutót szerelte fel benzinmotorral (igen, a benzin e híres autógyártóról kapta a nevét!)  Egész áramvonalas jármű, nem igaz?... 
Ám Benz úr és a kollégái nem adták fel, a 20. század elejére megszülettek a ma is ismert autók ükszülei.


kolesa.ru

Voltak feltalálók, akiket a motor nélküli, emberi erő hajtotta járművek problémája érdekelt. Két kerék, amiket a lábunkkal hajtunk... Mi más volna ez, mint a bicikli! Ennek történetével lapunk egy másik írása foglalkozik, itt csak Karl Drais úr furcsa járgányáról (helyesebb volna talán futogánynak hívni?) tennék említést. Erről is csak azért, mert irtó viccesen nézhetett ki, amikor valaki ezzel a lánc és pedál nélküli ősbiciklivel próbált kerekezni! 

A 20. század elejétől aztán e szokatlan járművek helyett megjelentek az egyre gyorsabb és egyre egyformább gépkocsik (meg a szerkezetükben a feltalálás óta szinte mit sem változó kerékpárok).
Mégis, időről időre akadnak olyanok, akik úgy gondolják, hogy az autótervezésben még rejlenek titkos lehetőségek! 
Itt vannak például a csodálatos háromkerekűek: a híres Morgan cég járgányai vagy az egykor Budapest utcáin is felbukkanó cseh Velorexek. Ez utóbbi jármű leginkább egy sátorlapokból eszkábált bogárra emlékeztetett – a fennmaradt példányok ma már a gyűjtők féltett kincsei.


morgan-motor.co.uk

Voltak, akik a kétéltű autókban látták a csodás jövőt. Ilyen volt Hans Trippel, az Amphicar tervezője is. Ebből a furcsa kétéltűből nem kevesebb (de nem is több), mint 3878 darab készült, mielőtt érdeklődés hiányában leállították volna a gyártását. 
Ám a vízen járás, illetve kerekezés gondolata olykor a kerékpártervezőket is megkísérti. Mint 1932-ben a cyclomer nevű jármű francia tervezőjét, akinek kétéltű járműve nem volt más, mint egy hatalmas ballonokkal felszerelt bicikli. 
Ha már a két (vagy kevesebb) kerekűeknél tartunk, érdemes megemlékezni az udinei Goventosa úr találmányáról is, aki egyenesen egy óriási kerék belsejébe álmodta meg pedálos szerkezetét! Ez utóbbihoz hasonló a kortárs iráni formatervező, Mohammed Ghezel eRinGo névre keresztelt furcsa elektromos járgánya – bizonyítva, hogy a különös ötletek soha nem mennek ki a divatból! 

Népszerű – bár nem épp olcsó – hobbi a különös autók házi barkácsolása. Az otthoni garázsban vagy a kertvégi sufniban pedig semmi sem áll a fékevesztett fantázia útjába! 
Az efféle művész- vagy mutáns autónak nevezett elmebajos járműveknek még saját múzeumuk is van az egyesült államokbeli Houstonban! De ha a legeslegújabb csodákra vagytok kíváncsiak, úgy irány egy őrült autófelvonulás! Az biztos: egy városi dugónál garantáltan izgalmasabb lesz!


jonathanbeitler.files@wordpress.com