Olvasási idő: 
7 perc

Játékok a természetben

Sándor Enikő összeállítása

Nemsokára itt a jó idő! Hamarosan újra ki lehet menni a szabadba és kipróbálhatjátok, milyen Bio-háborút vívni, miként fárad el egy cinke vagy milyen érzés vaddisznónak lenni…
Bio-háború Kiszel Kata Zsófia nyomán A Bio-háborút a számháborúhoz hasonló szabályok alapján kell játszani, de a résztvevők nem számokat, hanem állatokat és növényeket használnak, a tápláléklánc szintjei szerint. A fejre rögzíthető táblára az élőlény nevét vagy képét kell helyezni. A játék elején érdemes felrajzolni egy táplálékpiramist, hogy jól látható legyen a különböző csoportok leolvasási rendszere. A tápláléklánc alapján a növényt megeszi a növényevő, őt megeszi a ragadozó. Az úgynevezett lebontók a legveszélyesebbek, ők ugyanis mindenkit megehetnek. Mivel az általuk lebontott tápanyagot a növények hasznosítják, így őket a növények ejthetik ki a játékból. Érdemes a táblákon külön színnel jelölni vagy felírni a kategóriákat: növény: zöld, növényevő: kék, ragadozó: piros, lebontó: fekete. A csapatok felosztása így néz ki: 20 fő esetén csapatonként: 4 növény, 3 növényevő, 2 ragadozó, 1 lebontó 30 fő esetén csapatonként: 7 növény, 4 növényevő, 3 ragadozó, 1 lebontó 40 fő esetén csapatonként: 9 növény, 5 növényevő, 4 ragadozó, 2 lebontó A játék menete: A Bio-háborút a szabadban játsszák két nagy csapatban (védők és támadók), amelyeket különböző színnel kell jelölni: a védők kék színű fejtáblát, a támadók piros színű fejtáblát kapnak. A kiszemelt terepnek elég nagynak kell lennie, lehetőleg jó sok búvóhellyel. A védőknek el kell rejtenie egy zászlót szemmagasságban és jól védhetően, amit olyan helyre érdemes tenni, ahol a kiszedése nem okoz sérülést; avarba dugni vagy dobozba tenni tilos! A zászló egyébként lehet egy botra csomózott kendő is. Elrejtésére a védők 5 percet kapnak. Ki kell jelölni egy célt, ahová a zászlót a támadó csapatának el kell juttatni. Játék közben erre az állomásra kell mennie a kiesett játékosoknak is. Ezután léphet akcióba a támadók csapata. A cél az, hogy megszerezzék és célba juttassák a zászlót. Játék közben nem szabad kézzel az ellenséghez érni, csak a táblák leolvasásával lehet legyőzni az ellenfelet. A táblákat eltakarni nem szabad. Íme néhány tipp, hogyan tudod védeni magad játék közben: támaszd a homlokod egy fa törzséhez vagy hajolj le a földre, de vigyázz, ezt a cselt sem szabad a végtelenségig csinálni, alkalmanként mindössze 30 másodperced van kicselezni így az ellenséget! Akinek a fejtábláját leolvassák, kiesik. Ha a zászlóval a cél felé tartó támadót leolvassák, annak a zászlót ott kell letennie, ahol éppen volt. Viszont a csapattársai továbbvihetik a cél felé, de ha a védők találják meg előbb a zászlót, akkor visszavihetik az eredeti rejtekhelyre. Új helyet nem kereshetnek neki! Tehát mindkét csapat támadhatja a másikat. A támadók nyernek, ha a zászlót el tudják juttatni célba, de a védők ezt megakadályozhatják, ha „felfalják” a támadókat. Néhány példa arra, milyen élőlények szerepelhetnek a védők és a támadók csapatában: Védők (kékek): Növények: sás, mogyoró, fenyő, lóhere, galaj, ibolya, bogáncs, pitypang, tölgy, kőris, békalencse, katáng, kakukkfű, bodza, cickafark, csalán, vadmurok, szőlő, som, vadrózsa, bükköny, szamóca, kökény, komló, pimpó, kender, szappanfű, szarkaláb, fodorka, kapor, boglárka, iszalag, tyúkhúr, szeder, juhar, százszorszép, liliom, kosbor, nefelejcs, hóvirág Növényevők: muflon, őz, sáska, lúd, szamár, pocok, ürge, szender, tücsök, seregély, pacsirta, süvöltő, cserebogár, poszméh, pávaszem, cincér Ragadozók/rovarevők: róka, medve, nyuszt, menyét, bagoly, sakál, vidra, hiúz, vércse, cickány, fürgegyík, héja Lebontók: légy, galóca, ezerlábú, baktérium, rókagomba, őzláb Támadók (pirosak): Növények: csenkesz, bükk, cickafark, gyertyán, kankalin, hárs, árvácska, vadcseresznye, zászpa, kamilla, pipacs, libatop, dió, ribiszke, zsálya, habszegfű, sóska, peszterce, pajzsika, hunyor, lucerna, galagonya, borbolya, gyékény, napraforgó, mályva, menta, torma, harangvirág, lednek, repce, len, üröm, őszirózsa, pásztortáska, margaréta, lapu, gólyahír, útifű, vackor Növényevők: szarvas, zerge, nyúl, juh, ló, hörcsög, pele, hód, éti csiga, kabóca, citromlepke, meggyvágó, pinty, gerle, bodobács, ormányosbogár, hattyú Ragadozók/rovarevők: farkas, nyest, görény, vadmacska, sas, kígyó, borz, egerészölyv, sün, denevér, sólyom, hermelin Lebontók: giliszta, tinórugomba, penészgomba, szkolopendra, csiperkegomba, muslica (Fenti fotó: Fehérvári Bence) Hordd a hernyót! Bombay Bálint nyomán Képzeljétek el, egy cinegeszülő akár háromszázszor is fordul egy nap, hogy megetesse a fiókáit! A Hordd a hernyót! elnevezésű játékkal kipróbálhatjátok, milyen nehéz feladata van. Ezt a játékot az erdőben kell játszani. Az előzőleg akár papírból készített hernyókat (vagy hernyófotókat) el kell helyezni egy meghatározott szakaszon. Ha többször is játszanátok Hordd a hernyót! játékot, érdemes a papírhernyókat laminálni. Két madárodúba (vagy gyűjtésre alkalmas dobozkákba) kell gyűjteni a játékosoknak az erdőben elszórt hernyókat, és az vagy az a csapat győz, aki/amelyik egy bizonyos idő alatt a legtöbb hernyót összeszedi. Vannak mérgező hernyók is, amiket feltűnő színnel érdemes megjelölni, ezeket nem szabad összeszedni. Vaddisznójáték Patkó László nyomán Ebben a játékban bárki kipróbálhatja, milyen érzés kis vadmalacnak lenni. Köztudomású, hogy a vaddisznók gyengén látnak, ezért be kell kötni annak a szemét, aki vállalja a vadmalac szerepét. Ezt a játékot csak csoportban lehet játszani. El kell kapni a vadmalacot, a vadmalacnak pedig menekülnie kell. Izgalmasabb, ha olyan talajon játsszátok, ahol reccsenő faág, csikorgó kavics van. A játék menete: A játékhoz kell egy felnőtt, aki segíteni fog a játék lebonyolításában. A játékosoknak egy kört kell formálniuk, a kör közepére a malacka kerül. A körben állók közül valaki jelentkezik, és a kör széléről elindulhat becserkészni a malacot. Fontos, hogy a támadónak nem szabad lerohannia a vadmalacot, és a körben állóknak csendben kell maradniuk. Ha a vadmalac meghallja a közeledőt, rámutat, és az szoborrá válik a játék végéig. (Ezt a játékvezető jelzi a vadmalacnak is.) Azonban a malacnak nem szabad összevissza mutogatnia, mert az szabálytalan. Aki eléri a vadmalacot, megérinti őt, ezzel győzött, a következő körben ő lehet a vadmalac. A játékok ismertetésében a Pangea Kulturális és Környezetvédelmi Egyesület segített. Az egyesület Süni és Sündörgő táboraiban a gyerekek a természetben tanulhatnak növényekről, madarakról, rovarokról, megismerkedhetnek a geológia vagy a néprajz alapjaival, de jut idő a fenti, nem hétköznapi játékokra is. A táboroknak és környezetvédelmi foglalkozásoknak a pénzesgyőri Breuer László Természetvédelmi Oktatóközpont és Erdei Iskola ad otthont. Elérhetőségek: www.pangea.hu www.sunitabor.hu