Kis bringatörténet

Összeállította: Besze Barbara

Tudod-e....?

…Honnan ered a kerékpár szavunk?
Kerékpár szavunkat a világhírű magyar sportember, az első magyar úszó, első magyar sportlapalapító és első Balaton-átúszó Szekrényessy Kálmán (1846-1923) alkotta, akiben az egyik első hazai kerékpározónkat is tisztelhetjük. 

…Mikor jelent meg Budapesten először az ős-kerékpár? 
Egykori tudósítások szerint először 1828 táján jelent meg a fővárosban emberi erővel hajtott kétkerekű jármű: Széchenyi István és Wesselényi Miklós angliai útjukról hoztak magukkal egyet a német Karl Friedrich Drais által konstruált, lábbal hajtott szerkezetből.

…Mi köze van egy vulkánkitörésnek a kerékpár őséhez? 
1815 áprilisában akkora erővel tört ki egy távol-keleti vulkán, a Tambora, hogy az egész északi féltekén hidegebb lett az időjárás. 1816 nyara elmaradt, éhínség köszöntött be, a lovak helyett ki kellett találni egy újfajta közlekedési eszközt… Így született meg a kerékpár mai őse, a draisin névre keresztelt, akkor még pedál nélküli futógép. 

1. Németország, 1817: Az ősatya
Az első működő kerékpárszerűség Karl Drais, teljes nevén Friedrich Christian Ludwig Drais von Sauerbronn báró futógépe volt 1817-ben. Bár ez inkább emlékeztetett lóra, mint a mai kerékpárra, az, hogy megjelent az első kereket irányító kormány, már manőverezési lehetőséget teremtett a felhasználó számára. A szerkezet azóta természetesen jelentős fejlődésen ment keresztül…
 


Fotó: Gun Powder Ma, Creative Commons, Wikipedia

2. London, 1818: Kis fémes vázszerkezet

Egy londoni kocsikészítő, Denis Johnson is szabadalmaztatott egy hasonló szerkezetet 1818-ban, amelyen már nagyobb kerekeket, illetve részben fémből készült vázszerkezetet találunk.


Fotó: National Education Network

3. Skócia, 1840: a pedál

Kirkpatrick Macmillan skót kovácsmester műhelyében elkészül a világ első, taposókkal felszerelt futógépe, azaz megvalósul a ma ismert pedálhajtás. Az első kereket rudak forgatják, mint a gőzmozdony esetében. A kovácsmester egyben Glasgow derék rendőreitől a világtörténelem első kerékpáros bírságát is begyűjti: az ötschillinges kaland egy gyermek elütéséért járt. 


Fotó: Giancarlo Rinaldi South @ http://gaukartifact.com/

4. Párizs, 1861: a velocipéd megjelenése

Pierre Michaux kidolgozza az első, pedál általi közvetlen hajtást, majd az így létrejött kétkerekűt velocipédként kínálja megvételre. Az új, érdekes és mókás szerkezet pillanatok alatt elterjed, és igen népszerűvé válik. A később elterjedt „óriáskerekű” velocipéd pedig már az angol kerékpáripar előretörését jelzi. 
A francia Michaux által piacra dobott szerkezeten a pedál már közvetlenül az első kereket hajtja, amely praktikus megoldásnak bizonyul.


Fotó: Dennis Bratland, Wikipedia Commons

5. Nagyobb kerék – nagyobb sebesség?

James Starley, az egyéb találmányairól méltán híres gépészeti lángelme rájön, hogy minél nagyobb egy kerék a hozzá tartozó fordulatszámmal, annál nagyobb sebességet lehet elérni. A nagy kerék mellesleg a gödrös-kátyús utakon is kényelmesebbé teszi az utazást. Azonban a nagy kereket nehézkes fékezni, magasról pedig könnyű arcra esni. 
Ennek ellenére a 19. század végén több ezer tehetős polgár használja a velocipédet sportolásra, túrázásra. 
 


Fotó: http://www.gracesguide.co.uk/Haynes_and_Jefferis

6. A Rover biztonsági kerékpár, 1885

John Kemp Starley (a fentebb említett James Starley unokaöccse) elkészíti a világ első biztonsági kerékpárját. A nagyméretű első kerékkel szemben lánccal hajtott, 76 cm átmérőjű hátsó kereket alkalmaz, mindkét kereket lassítani képes fékekkel. Az áttétel tetszőlegesen állítható, nem függ a kerékmérettől. Mi kellhet még? Az, hogy ne rázza ki a kerékpáros lelkét az út. Erre John Boyd Dunlop találmánya nyújt megoldást: a pneumatikus, felfújható tömlő. Edouard Michelin ezt öltözteti majd „védőruhába”, azaz abroncsba, kialakítva ezzel a mai napig bevált, szelepen át pumpálható tömlő- és köpenyrendszert. A Rover által fémjelzett vázforma apróbb változtatásokkal a mai napig fennmarad: akárhogy is nézzük, ez már több mint 130 év!


Fotó: Originally uploaded by ObjectWiki user Ian. wilkes and copied to commons by Jarry1250

Szöveg forrása: Németh Balázs: Kerékpár-történeti áttekintés, bikemag.hu