Új Köznevelés

Következő számunk

Következő,  május-júniusi lapszámunkkal legközelebb júniusban jelentkezünk.

Az Új Köznevelés szerkesztősége

Címoldalon

Címoldalon

Hajagos Kiss Margit derűs, életvidám nő, tele szakmai tettvággyal és lelkesedéssel. „Csak úgy vállaltam, hogy a megyénél pályaválasztási tanácsadó leszek, hogy mellette néhány órában taníthassak. 22 éve vagyok a pályán, de minden reggel azzal az érzéssel ébredek, hogy imádok tanítani – mondja. – Tanárnak lenni nagyon jó, tanácsadóként viszont kitárult előttem a világ.” Gréti – mert így szereti, ha szólítják – biológia–testnevelés szakos tanár, aki az általános és a középiskola világát is ismeri, dolgozott állami és egyházi intézményben, és kecskeméti létére a fővárosi nyüzsgés sem idegen tőle. Kezdetben osztályfőnökként támogatta diákjait a továbbtanulásban, később az iskola pályaválasztási felelőse lett, jelenleg pedig megyei szinten segíti az iskolákat, a diákokat és a szülőket, hogy merre tovább. Egy pályaválasztás előtt álló 16 éves lány- és egy 11 éves fiúgyermek édesanyja. Menzás tea mellett beszélgetünk egy egyetem aulájában.

Legfrissebb számunk

Legfrissebb számunk

Előző számunk

Előző számunk

Oktatás-nevelés

Oktatás-nevelés

Author

Bár az óvodáskorú gyerekek legjobb fejlesztő módszere a szabad játék, az ovis csoport falán kint díszeleg az órarend, amelyen minden napra jut néhány különóra. Vajon szükség van minderre? És ha igen, kinek van rá szüksége?

Hogyan ismerjük fel időben, hogy baj van? Kinek a dolga felvilágosítani? Hogyan és kitől kérjünk segítséget? Mindig így marad, vagy elmúlik? Mikor kezdjünk el vele komolyabban foglalkozni? Megnyugodhatunk, ha bekerült a gyermekünk egy óvodába, iskolába vagy esetleg az egyetemre? Egyáltalán mi történik ott? Mi lesz vele, ha már nem foghatjuk a kezét? – Számtalan kérdés merül fel a szülőkben, ha a gyermekükkel valami baj van, és ilyen esetekben a pedagógusnak, a fejlesztő szakembernek tudnia kell megfelelő választ adni és segítő kezet nyújtani.

A sajátos nevelési igényű tanulókat nem sajnálni, hanem segíteni kell. A gyógypedagógia – de nevezhetjük segítő pedagógiának is – pedig a megoldások bőséges tárházát képes felsorakoztatni. Új rovatunkban a mindennapi pedagógiai gyakorlatban alkalmazható módszerekkel, terápiákkal, szakmai tapasztalatokkal szeretnénk megismertetni az érdeklődőket.

A hónap témája

A hónap témája

Author
Lehetőségek és információk tárházai

Mi a pályaválasztás? Lehetőség? Kötelezettség? Probléma? A kérdés annál is inkább égető, mert igencsak messze van már az az idő, amikor a nyomtatásban megjelent felvételi tájékoztató volt a pályaválasztás egyetlen lehetséges „orákuluma”. Az iskolaválasztással kapcsolatban is egyre-másra merülnek fel olyan kérdések, amelyek tíz éve még elképzelhetetlenek lettek volna. Ezzel egyenes arányban növekedett és változott az információforrások száma, stílusa, fókusza is. Írásunkban ezeknek eredtünk nyomába.

Részlet a Változások – Választások. 50 éves a Fővárosi Pályaválasztási Tanácsadó című kiadványból (Budapest, 2017). Teljes terjedelmében megtalálható az alábbi linken: http://palyavalasztas.fpsz.hu/download/valtozasok-valasztasok

Szöveg: Gebauer Ferenc, a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat

Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és AMI, Soltvadkert

Szöveg: Szabadiné Viszmeg Erzsébet tanulási és pályatanácsadási tanár, az iskola pályaorientációs programjának kidolgozója

Környezeti adottságok. Iskolánk a Bács-Kiskun megyei Soltvadkert város egyetlen oktatási intézményeként több mint 500 tanuló számára látja el a

A mi világunk

A mi világunk

Mennyire kell és mennyire lehet megvonni a határokat az osztályfőnökségben? Meddig tart az osztályfőnök munkaideje és felelőssége? Elvárható-e, hogy az iskolán kívül is osztályfőnökként viselkedjen? Felajánlja-e a tegeződést a szülőknek? Mennyire kell könnyen elérhetőnek lennie? Megadja-e a telefonszámát, legyen-e Facebook-ismerőse diáknak, szülőnek? Ezekre a kérdésekre próbálunk meg válaszolni. Minden állításunkat legalább kétfelől kell megvizsgálni: mi történik, ha megenged valamit az osztályfőnök, és mi akkor, ha nem.

Author

A tehetség természetrajza

Beköszöntő

Beköszöntő

Amikor tanítási szünet volt, vagy nem volt kedvem táborba menni, a szüleim szívesen bevittek a munkahelyükre. Sok volt a munkájuk, mégsem mondták, hogy foglaljam el magam valamivel, és ne zavarjam őket, hanem szakítottak arra időt, hogy megmutassák, mit csinálnak bent nap mint nap: hogy néz ki az irodájuk, milyen eszközökön dolgoznak, milyen feladataik vannak, hol ebédelnek, kik a munkatársaik

Vélemény

Vélemény

Author

De jóóó nekem! – fuvolázta musicalbe illően a fiatal lány, miközben barátnője is bekapcsolódott a dúdolásba – Délután mehetek dolgozni nééégy órát a Pennybe, Nagykovácsiba egyórás utazással! – itt felnevettek mindketten. – Aztán találkozom apámmal, aki karácsony óta nem volt kíváncsi rám – fejezte be a szólót.


A II. kerület egyik iskolájából sétáltak a

Author

A  szülői gondoskodás talán leginkább égető gondja: a gyermekek pályaválasztása. Tudom, van, ahol ez föl sem merül, no, ott van igazán gond. De az a gond nem a pályaválasztásnál, hanem valahol már a születésnél kezdődik. Óriási felelősségünk, hogy ezen változtatni tudjunk: hogy a szülőnek fontos legyen a gyermeke boldogulása, hogy esetleg „többre vigye”, mint ő. Ugye milyen szép szó:

Rólunk

Új Köznevelés

Főszerkesztő:
Balatoni Kinga Cecília

Szerkesztő:
Indri Dániel

Megrendelés/hirdetés:
E-mail: kozneveles{kukac}ofi.hu

Szerkesztőség:
1074 Budapest, Rákóczi út 70.,
E-mail: kozneveles{kukac}ofi.hu
Telefon: (06-1) 235-7276

Az Új Köznevelés lapszámait minden iskola egy példányban ingyenesen megkapja. További példányszámok, illetve egyéb megrendelés esetén egy lapszám ára 600 Ft. Kéziratokat nem őrzünk meg és nem küldünk vissza. Meg nem rendelt cikkekért nem áll módunkban honoráriumot fizetni.
Készül 5000 példányban.