Olvasási idő: 
8 perc

iránytű

2019. május-június

Az OKTV a tehetség kibontakoztatásának ünnepe

68 középiskola 113 tanulója vehetett át díjat az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny (OKTV) záróünnepségén május 31-én Budapesten. A díjátadón a legkiválóbb felkészítő tanárokat is elismerték. A II. kerületi Móricz Zsigmond Gimnáziumban tartott rendezvényen prof. dr. Bódis József, az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára mondott ünnepi beszédet. A vendégeket dr. Gloviczki Zoltán, az Oktatási Hivatal elnöke és Jávor Balázs, az Új Nemzedék Központ (ÚNK) tehetségfejlesztési igazgatója köszöntötte.

Prof. dr. Bódis József beszédében hangsúlyozta: minden diák tehetséges; van, aki ezt saját erejéből meg tudja mutatni, másnak segítség kell. Az igazi tanár észreveszi a tehetséget, és kihozza a legjobb teljesítményt a diákjaiból. Kiemelte, hogy a jövő kihívásaira stabil alaptudással és képességfejlesztéssel lehet felkészülni. Az OKTV díjátadóján azt láthatjuk, hogy a tehetségeket ki lehet bontakoztatni. Jávor Balázs, az ÚNK tehetségfejlesztési igazgatója arról beszélt, hogy már ötödik éve vesznek részt a díjátadó megszervezésében. Az ünnepség természetesen elsősorban a tehetséges fiatalokról szól, de a velük foglalkozó, őket segítő pedagógusok teljesítményét is érdemes reflektorfénybe állítani, ezért ismerik el a kiemelkedően eredményes tanárokat a „Kiváló versenyfelkészítő" díjakkal. A 2018/2019-es tanévben az Oktatási Hivatal 28 tantárgy 39 kategóriájában szervezett OKTV-t, amelyre összesen 20 489 tanuló jelentkezett, néhány diák több tárgyból is. A verseny népszerűségét az is jelzi, hogy az ország 564 középiskolájából, azaz középiskoláink közel feléből indultak tanulók a megmérettetésen. (oktatas.hu)



Már az újgenerációs tankönyvek is letölthetők a Tankönyvkatalógusból

Megtekinthetők és teljes terjedelmükben letölthetők az EKE OFI által fejlesztett újgenerációs tankönyvek. A Tankönyvkatalógusban megtalálható továbbá a 2019/2020-as tanévre kínált összes akkreditált kiadványunk. Az egyes tankönyvek adatait a keresőben évfolyam és tantárgy kiválasztásával lehet elérni. A katalógusban a tankönyvek borítóképe, tartalomjegyzéke, mintaoldalai és rövid ismertetője, valamint legtöbb esetben a hagyományos és rugalmas tanmenet is helyet kapott. Az újgenerációs, illetve egyéb tankönyveink a tankonyvkatalogus.hu oldalon érhetők el. (ofi.hu)



Nyilvánosak az OECD TALIS 2018-as felmérésének eredményei 

Az Emmi és az Oktatási Hivatal közös sajtótájékoztatóján Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkár és Gloviczki Zoltán, az Oktatási Hivatal elnöke ismertette a Nemzetközi Tanítás és Tanulás Vizsgálat (TALIS) legfrissebb eredményeit. A TALIS az első olyan nagymintás nemzetközi vizsgálat, amely tanárok szemén keresztül vizsgálja a tanítás és a tanulás jellemzőit. A vizsgálat célcsoportja a tanárok és intézményvezetők voltak. A mérésnek eddig három ciklusa volt, 2018-ban 48 oktatási rendszer tanárai és igazgatói válaszolták meg a kérdőíveket. A kitöltés önkéntes volt, Magyarországon összesen 3245 tanár és 182 intézményvezető vett részt benne.

Leginkább Magyarországra vonatkozó eredményekből szemezgetett a sajtótájékoztatón Balázs Ildikó és Vadász Csaba. Elmondták, hogy a felmérés alapján Magyarországon a nők aránya 79% a pedagógusok között, míg ez az arány az intézményvezetők között már csak 63%. Európai összehasonlításban ez kicsit magasabb az átlagnál. A tanárok átlagéletkora 47,6 év, míg a felmérésben részt vevő országok átlaga közel 44. Munkaidő tekintetében 39,1 órával hozzuk az átlagot, a legtöbbet Japánban, a legkevesebbet Argentínában dolgoznak a tanárok. OECD- és EU-tagállamokkal összevetve is kevesebb idő megy el fegyelmezésre nálunk az órákon és az IKT eszközök tanórai használatában is az OECD-országok átlaga fölött teljesítünk. A tanítási módszereket felmérő kérdésekre érkezett válaszokból az látszik, hogy a legalább egy hetet kitevő projektmunkából és kiscsoportos feladatmegoldásból az OECD-országok valamivel többet alkalmaznak átlagban, mint Magyarország, viszont a mindennapi élet vagy a munka világának problémáira rámutató tanítási célok meghatározásában megelőzzük a többieket, továbbá az is jellemző, hogy addig gyakoroltatunk egy-egy feladatot, amíg az osztályban mindenki meg nem érti – ebben is az OECD-országok előtt járunk.

Összességében elmondható, hogy többségében nők dolgoznak tanárként, Magyarországon az OECD-átlagnál is magasabb az arányuk, a tanárok elöregedése, valamint a fiatalok pedagóguspályára vonzása az egész régióban probléma. Hazánkban a tanári pályaválasztást meghatározó tényezők alapján javult a tanári pálya mint kiszámítható karrierlehetőség. A hazai tanárképzésben nőtt az IKT eszközök tanítási célú használatának, a képességfejlesztésnek és a multikulturális környezetben való tanításnak a súlya, a magyar tanárok az OECD-átlagnál felkészültebbnek érzik magukat a vizsgált tanítási és készségfejlesztő gyakorlatok terén. (tantrend.hu)

 

Új régészeti kiállítás és múzeumpedagógiai foglalkozások a budai Várban

„Az első bástya” címmel új régészeti kiállítás nyílt a budai Várnegyedben. A Táncsics Mihály utca 9. szám alatt bejárható egy Magyarországon egyedülálló erődítmény: az Erdélyi bástya feltárt területe, és megtekinthető az ott előkerült gazdag leletanyag egy része is. Iskolai csoportoknak elérhetők múzeumpedagógiai foglalkozások is, amelyeken a diákok a török kor egyik legizgalmasabb helyszínén szerezhetnek információt a 16. századi Magyarország életéről, és bepillantást nyerhetnek a régészek munkájába is.

A kiállítás részeként iskolai csoportoknak – előzetes bejelentkezést követően – vezetett múzeumpedagógiai foglalkozásokat biztosítanak. A foglalkozásokon a résztvevők a török kor egyik legizgalmasabb helyszínén szerezhetnek információt a 16. századi Magyarország hétköznapi és politikai életéről, az ásatási helyszín segítségével pedig játékos formában nyerhetnek bepillantást a régészek szerteágazó tevékenységébe.

A kiállítás megtekinthető: 2019. május 25. és 2019. október 31. között, mindennap 10.00-től 18.00 óráig

Jegyár diákcsoportok részére: 500 Ft/fő (10–30 főig, 10 fő után egy kísérőnek ingyenes)

További információ: https://budapopup.hu/

 

Az EU-s ismereteket hatékonyan oktató tanárokat díjazza az Európai Parlament 

Az Európai Unió új díjat alapít Jan Amos Comenius Prize névvel az uniós ismeretek oktatása terén kiemelkedő munkát végző tanárok és iskolák elismerésére.

A díjjal olyan középiskolai tanárokat és középiskolákat tüntetnek majd ki, akik és amelyek felkeltik a diákok érdeklődését, és ösztönzik őket, hogy bővítsék EU-s ismereteiket. Ez nemcsak uniós szintű elismerést és láthatóságot biztosít majd az ilyen típusú oktatásnak, hanem fel is hívja a figyelmet az uniós ismeretek tanítására és tanulására már fiatalkorban.

A díj továbbá lehetővé teszi az EU-s ismeretek oktatásával kapcsolatos azon módszerek bemutatását és megosztását, amelyek aktívan vonják be a fiatalokat, egyúttal újabb ismeretek megszerzésére és a meglévők elmélyítésére ösztönzik őket.

Az első pályázati felhívást várhatóan 2019 szeptemberében írják majd ki.

Pályázásra jogosultak az Európai Unióban működő középiskolák lesznek.

További részletek: https://bit.ly/2XoxAoZ