Merre tovább?

Diákvélemények a felvételiről

A középiskolai felvételik időszakában három általános iskolás diákot kerestünk meg, fontosnak tartottuk ugyanis, hogy a továbbtanulás főszereplői is elmondják véleményüket, észrevételeiket.

Balkó Dorottya a XI. kerületi Ádám Jenő Fenntartói Gyakorló Általános Iskola 8. a osztályos tanulója már most is tudja, mi szeretne lenni. Szenvedélye a fotózás, és ez az iskolaválasztásnál is fontos szerepet játszott nála.

– Van egy fotós ismerősöm, aki elvisz magával a munkáira, így én is gyakorlom a fotózást. Már azt is tudom, hogy a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre szeretnék menni. Jelentkeztem többek között a Veres Pálné, a Városmajori, a József Attila és a Leövey Klára Gimnáziumba.

– Ezek közül egyik sem kifejezetten képzőművészeti szakiskola…

– Így van. Van, ahol nagy hangsúlyt helyeznek a művészeti oktatásra, de mindenhol komplex képzést adnak. Szeretnék ugyanis esélyt adni magamnak arra, hogyha meggondolom magam, más területen is tovább tudjak lépni.

– Milyen szempontok alapján választottál?

– A szüleimmel közösen beszéltünk meg mindent, együtt mentünk el a nyílt napokra, de azt rám bízták, hogy konkrétan melyik iskolát választom. A fotózással kapcsolatban sem volt kifogásuk, hiszen tudják, ha valamiért nem sikerülne, még más irányba is el tudok indulni. A megjelölt iskolák mind nagy múltú, remek intézmények, de az oktatási lehetőségek mellett fontos szempont volt a jó közlekedés is.

– Mióta és hogyan készülsz a felvételire?

– Szeptember óta előkészítőre járok a Városmajori Gimnáziumba, illetve külön angol és matektanárhoz is, és készülök a szóbelire a Veres Pálné Gimnáziumba. Itt, az általános iskolában is jártam felvételi előkészítőre matekból, emellett a tanárokkal a 2004 és 2012 között megjelent feladatlapokat is gyakoroltam. Ők egyébként minden kérdésemre választ adtak, és az osztályfőnököm is hasznos tanácsokat adott a gimnáziumokkal kapcsolatban.

– Hogyan sikerült az írásbeli?

– Úgy érzem, leginkább a magyar sikerült jól, de a matekkal sem volt gond, remélem, 75 pont felett sikerült megírnom, és a hozott pontjaim is 50 felettiek.

– Mi a helyzet a szóbelivel?

– Nem biztos, hogy mindenhol kell szóbeliznem, ha jó lesz az írásbeli. Nem hiszem, hogy túl sok tantárgyi kérdést tesznek majd fel. Ha jól tudom, inkább a személyes beszélgetésre helyezik a hangsúlyt. Átbeszéltem a szüleimmel, hogy mire készüljek, de azt gondolom, ha őszintén válaszolok, nem lesz nehéz ez a vizsga sem.


Tisztában van az egészségügy jelenlegi helyzetével Gábornyik Kitti, a XVIII. kerületi Eötvös Loránd Általános Iskola 8. c osztályos diákja, mégis ezen a területen kíván elhelyezkedni, és segíteni szeretne az embereken itt, Magyarországon.

– Miért és mikor döntöttél úgy, hogy az egészségügyet választod?

– Tavaly az iskolánkban tanárok tartottak előadást a pályaválasztásról és a továbbtanulásról. Indultam a Bókay Árpád Országos Biológiaversenyen, és sokat beszélgettem az általános iskolás tanáraimmal, illetve a szüleimmel is. Ezek együttesen határozták meg a szándékomat: az egészségügyben szeretnék dolgozni. Az elmúlt tanév végén már el is döntöttem a kérdést.

– Ennek megfelelően választottál iskolát?

– Igen, mindenképpen gimnáziumba szeretnék menni, lehetőleg biológia-kémia szakra. Ezért írtam be a Szent László, a Leövey Klára, a Kispesti Deák Ferenc, illetve a Zrínyi Miklós Gimnáziumot.

– Kik segítettek a felvételire való felkészülésben?

– Édesanyámmal mindent megbeszéltünk, ő a legnagyobb támogatóm, együtt döntöttünk. Az iskola tanárai is rengeteget segítettek, velük gyakorlok, az osztályfőnököm mellett minden szaktanár segítséget nyújt (a kémiatanár például heti 3-4 órában külön foglalkozik velem), feladatokat oldunk meg, és szituációkat is kipróbálunk, például gyakoroljuk a szóbeli felvételi beszédstílusát. Az osztályfőnökömmel dolgoztuk ki a tételeket. Itt az iskolában, illetve a Karinthy Frigyes Gimnáziumba is jártam előkészítőre.

– Mit gondolsz, sikerül majd a felvételid?

– Úgy érzem, az írásbeli jól ment, és szinte mindenhol lesz szóbeli. De nem félek, remélem, az is sikerülni fog!



Rákosi Tamás, a XVIII. kerületi Eötvös Loránd Általános Iskola végzős tanulója imádja a süteményeket és régóta érdeklődik a sütés iránt is. Minden vágya, hogy pék-cukrász szakon tanulhasson tovább.

– A bátyám és a nővérem is a Pesti Barnabás Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Gimnáziumban tanul, így sokat hallottam arról az iskoláról. Emellett szóba jött még a Gundel Károly Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Szakképző Iskola is.

– Hogyan készülsz a pék-cukrász szakra?

– Minden segítséget megkapok itt az iskolában, de a nővérem tankönyvét is gyakran olvasgatom. Tanulmányozom a sütési technikákat, már néhány egyszerűbb süteményt egyedül is el tudok készíteni. Külön készülnöm kell a szakmai gépek tantárgyból, és angol nyelvből is. Sokat számított tehát a testvéreim tapasztalata, és a nevelőm is bíztatott.

– Elégedett vagy a felvételivel?

– Az írásbelin a matek elég nehéz volt, de úgy érzem, hogy nem sikerült olyan rosszul, és a hozott pontjaimban is bízok, egyszóval nagyon remélem, hogy felvesznek.