Olvasási idő: 
7 perc

MSMS Tudáspont 2.0

Interaktív természettudományos továbbképzés szaktanácsadóknak

A 2015/16-os tanévben kibővített formában folytatja a Bayer „Making Science Make Sense” (MSMS) Tudáspont diákokat megcélzó oktatási programját: idén már tanárok számára is elérhetővé tette a felhalmozódott tudást és tapasztalatokat. Egy, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) által szaktanácsadók számára szervezett ingyenes továbbképzés keretében bemutatták az MSMS Tudáspont-foglalkozások tartalmát is. A Magyar Tudományos Akadémia Természettudományi Kutatóközpont (MTA TTK) szintén jelentős szerepet vállalt a szervezésben – biztosította a helyszínt, valamint laborvezetések keretében megismertette a résztvevőkkel a kutatóközpont laboratóriumait. A képzések során szerzett tapasztalatokról kérdeztük Alföldi Máriát, a Bayer Hungária kommunikációs igazgatóját és az OFI részéről dr. Szabó Máriát, a szaktanácsadás megújításával is foglalkozó TÁMOP-3.1.5/12 kiemelt projekt szakmai vezetőjét.

 

 

 

 

 

 

 

A tavalyi induláskor részletesen beszámoltunk a programról. Röviden összefoglalná az MSMS Tudáspont oktatási program lényegét?

Alföldi Mária: – 2014 októberében indítottuk útjára Magyarországon a nemzetközi szinten több mint húszéves múltra visszatekintő MSMS programot. Az itthon megvalósított MSMS Tudáspont célja, hogy tapasztalati, élményalapú tanulással népszerűsítse, közelebb hozza és érthetőbbé tegye a természettudományokat – azon belül is elsősorban a biológiát és a kémiát – a diákok számára. Az MSMS Tudáspont keretében idén már negyven, természettudományos kísérleteken alapuló interaktív foglalkozást tartunk 10–14 éves fiataloknak. A kísérletek összeállítása és kidolgozása mindkét tanévet megelőzően a BME Szent-Györgyi Albert Szakkollégiumának önkéntes diákjaival közösen történt.

Mindemellett szeretnénk hatékonyan támogatni a tanárokat azáltal, hogy egyszerűen megvalósítható, mégis látványos, érdekes ötleteket adunk nekik a mindennapi munkájuk során végzett kísérletekhez. Az OFI már második éve nyújt jelentős segítséget a program szélesebb körű szakmai népszerűsítéséhez, azaz hogy minél több szaktanárhoz eljusson az ingyenes program híre.

– Milyen tapasztalatokkal zárták a tavalyi tanévet?

Alföldi Mária: – Az előző tanév foglalkozásai során kiderült, hogy a programra regisztrált iskolák nagy részében félévente csupán néhány alkalommal van lehetőség a gyakorlatban is kipróbálni a tanultakat, pedig erre mind a diákok, mind a pedagógusok részéről megvan az igény. Az osztályokat kísérő tanárok szerint éppen ez a program egyik nagy előnye: lehetőséget teremt a gyakorlati ismeretszerzésre. A pozitív visszajelzések alapján döntöttünk úgy, hogy tanárok számára is elérhetővé tesszük a workshopok anyagát, amelyet az OFI szaktanácsadók számára szervezett továbbképzésébe integráltunk.

– Kik vettek részt az OFI által szervezett továbbképzéseken?

Dr. Szabó Mária: – Összesen közel ötven szaktanácsadó vett részt a kétszer egynapos képzésen. A szeptember 22-én és 24-én megtartott interaktív foglalkozásokon elsősorban általános iskolában tanító biológia, kémia és fizika szakos tantárgygondozó szaktanácsadók voltak jelen. A szaktanácsadók elsődleges feladata, hogy támogassák a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődését, többek között az ilyen, számukra szervezett továbbképzésen hallottak átadásával. Multiplikátor szerepüknek köszönhetően a továbbképzések tartalma, így az MSMS Tudáspont program módszertana és tapasztalatai is eljutnak a szaktanárokhoz.

– Milyen volt a szakmai napok fogadtatása?

Dr. Szabó Mária: – Mindkét szakmai nap három elemből épült fel. A résztvevők először az MSMS Tudáspont workshopjainak kísérletbemutatóin vettek részt, ugyanolyan interaktív módon, ahogy a diákok is a számukra szervezett foglalkozásokon. A célunk az volt, hogy egy már működő jó gyakorlatot mutassunk be a nem szokványos tanulási környezetbe helyezett, egyszerűen és alacsony költséggel megvalósítható kísérleteken keresztül, továbbá a gyakorlatban is hasznosítható ötleteket adjunk a tevékenységalapú oktatás megvalósításához. A kísérletbemutatók az MTA TTK laborjainak megtekintésével folytatódtak, majd műhelyfoglalkozásokkal zárultak.

A mindkét nap végén végzett felmérés szerint a résztvevők nagyon elégedettek voltak a programmal: a nap minden elemét maximális pontszámmal értékelték. Többen kiemelték, hogy pedagógiai munkájukhoz is jól hasznosítható ötleteket és információkat kaptak. A kísérletekkel kapcsolatban sokan megjegyezték, hogy a szakkollégium fiatal kutatóinak bemutatói és kommunikációja elnyerte a tetszésüket. Szintén pozitívan nyilatkoztak arról, hogy olyan kísérletek és ötletek szerepeltek a bemutatón, amelyeket egyszerű, könnyen elérhető anyagokkal végeztek. Volt olyan szaktanácsadó, aki a kísérletek csoportosítását és forgószínpadszerű bemutatását tartotta jó ötletnek. A résztvevők kiemelték a műhelyfoglalkozások hasznosságát is, a kooperatív feladatok és az új együttműködési technikák (pl. közösen végzett, játékos, értelmező és tesztfeladatok) bemutatását. A tudásmegosztást kiemelten fontosnak ítélték, így azok, akik rendszeresen végeznek kísérleteket munkájuk során, ötletekkel segítik majd kollégáikat. Az MTA Természettudományi Kutatóközpontban tett szakmai séta alapján néhányan azt tervezik, hogy műhelyfoglalkozás keretében laborlátogatást szerveznek oda a kollégáiknak.

A szakmai napon a tanárok is kipróbálhatták azokat a kísérleteket, amelyeket az MSMS Tudáspont foglalkozásain a diákok elvégeznek


– Hogyan összegeznék a szakmai napokat? Hogyan segítették a szaktanácsadói munkát a program révén?

Alföldi Mária: – A természettudományok egyes részterületei – mint a kémia, a biológia és a fizika – olyan ismeretanyagot, elveket és törvényszerűségeket is magukba foglalnak, amelyek minden tudományterületre érvényesek. Ezek megismertetésére vállalkoztunk a gyakorlatközpontú tanári workshop programjaival. A résztvevők a képzés végén elmondták, hogy szeretnének több ilyen találkozást a jövőben. Kérésüket mindenképp szem előtt tartjuk a következő programévadban.

Dr. Szabó Mária: – A résztvevők elmondása szerint kiváló ötleteket kaptak a kerettanterv és a helyi tanterv összehangolásához, a bemutatott, ötletes tesztfeladatokkal pedig gazdagítani fogják tanóráikat. A műhelymegbeszélésen hallottakat, az ismeretanyagot és a módszereket szaktanácsadóként a tanulóközpontú, tevékenységre építő tanulás szemléletének közvetítésével adják majd tovább.

Az MSMS program weboldalán idén egy tudásbázis kiépítése is elindul, ahol a lelkes pedagógusok egy folyamatosan bővülő, egyszerű, de látványos természettudományos kísérleteket bemutató videó-adatbázisból szerezhetnek ötleteket óráik színesítésére, sőt egy nyereményjátékon is részt vehetnek. Azok a tanárok, akik a közzétett kísérletekből legalább egyet elvégeznek az osztályukkal, ezt lefotózzák, a fotót pedig elküldik a megadott e-mail címre, sorsoláson vesznek részt. A nyeremény az MSMS Tudáspont Utazó Workshop: az utolsó tanítási héten a projekt „házhoz megy” a nyertes osztályhoz – a diákok így saját tantermükben tekinthetik meg az MSMS Tudáspont-foglalkozások kísérleteit.

További információk: http://bayer.co.hu/msms/termeszettudomanyos-nyeremenyjatek