Olvasási idő: 
13 perc
Author

Őszi szünet

Kis szusszanás a félév közepén

Nem adnak házi feladatot az őszi szünetre azok a pedagógusok, akiket lapunk megkérdezett. Úgy vélik, kell a pihenés a diákoknak, de ez nem jelenti azt, hogy az osztályfőnökök ne használnák ki ezt az időszakot az osztályközösség erősítésére. A szülők pedig hálásak akár a néhány órás szünidei foglalkozásokért is, hiszen sokaknak okoz nehézséget gyermekeik felügyeletének megoldása, mert nem kapnak szabadságot. Szerencsére azonban többeknek sikerül közös utazást, családi programot szervezni.

„Pihenjenek és olvassanak kedvükre!”

Hegyi Ferencné alsós osztályfőnök, Kisfaludy Károly Általános Iskola, Tét

– Véleményem szerint az a legjobb, ha az őszi szünet valódi szünet lehet, ami a tanulók, a család és a pedagógusok pihenését, kikapcsolódását, feltöltődését egyaránt szolgálja. Mivel ehhez a szünethez több ünnep is kapcsolódik,  ezekről az osztályban közösen,  az októberi  – magyar nyelv és irodalom, környezetismeret, erkölcstan – tanórák tananyagába beépítve is megemlékezünk. Valamint részt veszünk másodikos kisdiákjaimmal az iskolai ünnepélyen, amelyet mindig a felső tagozatosok állítanak össze tanáraik segítségével – mondta el Hegyi Ferencné, aki a téti Kisfaludy Károly Általános Iskola alsó tagozatának tanítója, osztályfőnök. Az őszi szünetre közös kirándulást, foglalkozást ezúttal nem tervez az osztályával, mert reméli, hogy minden kisdiákja szüleinek jut arra több-kevesebb idejük, hogy közös programokon vegyenek részt csemetéikkel, vagy akár csak beszélgessenek velük, együtt játsszanak. Nagyon fontosnak tartja ugyanis, hogy a lehetőségekhez képest minél több időt tölthessenek a gyermekek családtagjaikkal, hiszen ez a tanítási napokon néhányuknál nem elegendő.

– A szünet ésszerű felhasználásáról diákjaimmal mindig szoktunk beszélgetni, terveket készíteni, sőt szülői értekezleten is szóba kerül ez a téma. Házi feladatot általában nem adok a szünetre, szerintem ezt az időt ne leckepótlásra, leckeírásra használják fel a gyerekek. Meg szoktuk beszélni, hogy akinek van kedve gyakorolni, vagy nagyon nem találja a helyét a szünetben, az miből tud feladatokat megoldani. Fel szoktam hívni diákjaim figyelmét az életkoruknak megfelelő olvasmányokra, hogy minél többet olvassanak. Az érdeklődő tanulók a szünetben is megtalálják a lehetőséget tudásuk, ismereteik gyarapítására, hiszen nem csak a tankönyvekből lehet tanulni – hangsúlyozta a pedagógus, aki szerint szükség van az őszi szünetre. Hosszú idő óta tanít elsőtől negyedik osztályig gyerekeket, és csupán az első osztályosoknál tapasztalta, hogy éppen belejönnek a tanulásba, a betűk, a számok megismerésébe, amikor elkezdődik az őszi szünet. Náluk előfordult már, hogy mikor a szünet után visszatértek, egy keveset elfelejtettek a megtanultakból, de egy kis ismétléssel még mindig sikerült elérni, hogy felidézzék mindazt, amiről korábban az órákon szó volt. Hegyi Ferencné az őszi szünet után mindig szán időt arra, hogy mindenki elmondja, mivel töltötte az elmúlt napokat. A kisiskolások gyakran hoznak képeket, és szívesen mesélnek kirándulásaikról, családi programjaikról.

 

A betakarításban is segítenek a diákok

Horváth Ervinné felsős osztályfőnök, péri Öveges József Általános Iskola

– Az őszi szünetet mindenki akkor tartja hasznosnak, ha a kitűzött céljait meg tudja valósítani alatta. Vannak családok, akik már szeptemberben gondosan felírják az őszi szünet időpontját, mert elutaznak együtt pihenni. Vannak tanulók, akik otthon maradnak, vigyáznak kisebb testvérükre, segítenek a házimunkában. Falusi iskola lévén, tanulóink zöme kertes családi házban lakik, így egy részük kiveszi részét az őszi betakarítási munkákból is. Akad, aki a szünetben pótolja elmaradásait, esetleg intenzíven készül a középiskolai felvételire. Előfordult, hogy az őszi szünetben vittem egy diákcsoportot Walesbe. Fantasztikus volt, viszont fárasztó, mert hazaérkezésünk másnapján kezdődött az iskola. Mindenképpen azt tartom helyesnek, ha egy-egy nap azért marad arra, hogy a kirándulások, az üdülések mellett otthon regenerálódjanak a gyerekek – mondta el Horváth Ervinné, aki a péri Öveges József Általános Iskola felső tagozatában osztályfőnöki feladatokat is ellát. Most épp új osztályt kapott, ezért is szeretne diákjaival mindenképp egy egynapos kirándulást vagy más programot szervezni az őszi szünetre. Ez szerinte az osztályközösség jobb összekovácsolódását is segíti majd.

Horváth Ervinné diákjaival mindig beszélget a szünet előtt annak ésszerű felhasználásáról osztályfőnöki órán és lehetőség szerint az órák közti szünetekben is. Az őszi szünet semmiképpen sem leckepótlásra, házi feladatok készítésére szolgál a pedagógus szerint.

– Iskolánk pedagógiai programjában megfogalmaztuk, hogy a szünetekre nem adunk házi feladatot. Nem is tartanám helyesnek, ha a szünet azzal telne, hogy a tanulók írásbeli feladatokat oldogatnak. Szükségük van pihenésre. Természetesen a gyakorlásra, a hiányosságok pótlására felhívhatjuk a figyelmükethangsúlyozta, és hozzátette, hogy az éppen aktuális ünnepről is beszélgetnek osztályfőnöki órán. Október 23. megünneplése a péri iskolában évek óta a hagyományoknak megfelelően faluünnepéllyel egybekötve zajlik. A tanulók műsort adnak, az ünnepély a falu hősi emlékművénél koszorúzással zárul.

– Angol szakos tanárként halloweenkor az angol szakköröseim a diákönkormányzattal együtt jelmezes partit tartanak, amelynek minden évben nagy sikere van. Általában a szünet előtti napokra szervezzük ezt a programot. Szerintem az őszi szünet éppen jókor van október végén, november elején. Akkorra már a diákok és a tanárok is elfáradnak – fogalmazott a péri iskola tanára.

 

Szünet után újult erővel folytatódik a tanulás

Németh Tibor igazgató, Kazinczy Ferenc Gimnázium, Győr

– Úgy gondolom, éppen megfelelő időben van az őszi szünet. Előtte, a tanév kezdetétől számítva, hét-nyolc héten át komoly munka folyik, nem árt utána egy kis lazítás, kikapcsolódás. Egy kicsit kipihenhetik magukat a diákok, és ennek pozitív hatása van, mert aztán újult erővel folytathatják a tanulást. Épp azáltal nyerhetnek új erőt, hogy egy pár napig nem a tanulással foglalkoznak. Ezért nem szoktam sem én, sem a kollégáim leckét adni nekik erre az időszakra, de az igaz, hogy saját döntésük alapján sok tanulónk a projektmunkái befejezését a szünetre hagyja. Ez az ő döntésük, így osztják be az idejüket, és fontos, hogy e téren is tapasztalatot szerezzenek, rájöjjenek, nekik hogyan jobb. És sokszor a szabadidejükben is szívesen foglalkoznak az őket érdeklő, motiváló feladatokkal – szögezte le Németh Tibor, a győri Kazinczy Ferenc Gimnázium igazgatója, aki azt is elmondta, hogy mivel az iskolában minden ünnepről méltóképp megemlékeznek, október 23. kapcsán még a szünet előtt programokat szerveznek, s a halottak napjáról is esik szó az iskolában. – Sok család a gyerekekkel együtt megy a temetőkbe az elhunyt rokonok sírjaihoz november elején, az őszi szünet vége felé. Bár e téren a megfelelő hozzáállás kialakítása leginkább a szülői nevelésen múlik, az iskolában is szóba kerül ez a téma, beszélgetünk róla a diákokkal. A tanároknak is van ebben szerepük, mert a fiatalok gyakran idegenkednek az emlékezéstől.

– Ha a diákok kérik, gimnáziumunk több osztályfőnöke is szokott kirándulásokat szervezni erre az időszakra, persze csak rövidebbeket. Ezeken általában a tanulók egy-egy kisebb csoportja vesz részt. Több szülő már szeptemberben megkérdezi, mikor lesz az őszi szünet, mert arra az egy hétre belföldi, sokszor külföldi utazást tervez. Az osztálytársak közös kirándulásai így is erősítik barátságaikat, és egyáltalán nem baj, ha a szülők a gyerekeikkel töltik a szünetet, ha közös programjaik vannak. Az így együtt töltött idő a tapasztalatok szerint motiválja a tanulókat. Ilyenkor is ismereteket szereznek, amelyekről később sokszor be is számolnak a tanórákon, ha egy-egy tantárgyhoz kapcsolódó érdekességeket láttak-hallottak – számolt be tapasztalatairól Németh Tibor.

 

Nagy segítséget jelentenek az iskolai foglalkozások

Cseténé Takács Mónika, két gyermek édesanyja, Pér

– Korábban az őszi szünet idejére mindig igyekeztem pár nap szabadságot kivenni, és nemcsak a saját gyerekeimet, hanem a keresztlányomat is elvittem egy egynapos kirándulásra, mert fontosak az ilyen jó hangulatú, közös programok. Megérdemlik az iskolások is a tanévkezdés utáni első hónapok után a kikapcsolódást. Idén viszont biztosan nem kapok erre az időszakra szabadnapot. A kollégámnak kisebb gyermeke van, és nem hiányozhat mindenki egyszerre a munkahelyünkről. Így majd a hétvégék, az ünnepnapok telnek csak közösen. Azt vettem észre, hogy az ilyen alkalmak feltöltik a gyerekeket – mondta el Cseténé Takács Mónika, akinek a tíz- és a tizenhárom éves gyermeke jár a péri általános iskolába. Most már egyedül is merik őket hagyni, így a szünetben főleg otthon lesznek. Az édesanya abból a szempontból is könnyebb helyzetben van, hogy abban a faluban dolgozik, ahol laknak. – Ha a gyerekek a szünetben egyedül vannak, telefonon akkor is többször beszélünk, és rövidebb időre beugorhatnak a munkahelyemre. A férjemet több műszakos munkarendben foglalkoztatják, amikor nappal otthon van, ő is figyel rájuk – fogalmazott az édesanya, aki elmondása szerint örül, ha az iskola akár délelőtt, akár délután néhány órás foglalkozásokat szervez tanulóinak az őszi szünetben. Már ez is segítséget jelent a szülőknek. S több lehetőséget, programot ajánl a helyi művelődési ház is, például kézművesórákat tart. Nyáron is így szokott lenni, a falu intézményei még napközis táborokat is biztosítanak a diákoknak.

Cseténé Takács Mónika elmondta, hogy amíg kisebbek voltak a gyerekeik, a nagyszülők segítségét kellett kérniük az őszi szünet idejére:

– Nekünk szerencsénk van, tudnak jönni, és szívesen vigyáznak az unokákra, de el tudom képzelni, milyen nehéz lehet azoknak, akiknek nem a közelükben laknak a nagyszülők, vagy egészségi állapotuk miatt nem számíthatnak rájuk. Olyat is hallottam, hogy azért nem tudnak segíteni, mert nyugdíjasként ők is dolgoznak.

 

Legfontosabb a családi együttlét

Győriné Hámori Lilla, négy gyermek édesanyja, Kisbajcs

Győriné Hámori Lillának négy gyermeke van. Már mindegyik iskolás: a két kisebb, Izabella és Bertalan most kezdte az iskolát Kisbajcson, Gellért, a legnagyobb hetedikes, Johanna ötödikes. Az őszi szünetben valószínűleg szüleikkel együtt elutazhatnak egy üdülőhelyre.

– Egerszalókon jártunk legutóbb, a házassági évfordulónkon, és láttuk, hogy Demjénben készül a fedett csúszdapark. Akkor még nem nyílt meg, de elhatároztuk a férjemmel, hogy ide a gyerekekkel együtt jövünk el. Ez most a terv az őszi szünet idejére, mert egyébként is azt a családi szokást kezdtük bevezetni, hogy a születésnapokat kirándulás keretében ünnepeljük meg. Most Johannának lesz a szülinapja, felköszöntését valószínűleg összekötjük egy nyugodt családi együttléttel, ami a gyerekeknek is emlékezetes lehet. Ők nem a leckékkel, mi, szülők nem a munkával foglalkozunk majd, és persze a nagyszülőkkel, az unokatestvérekkel is lesznek közös programjaink a szünetben – mondta el Győriné Hámori Lilla. Azt is hangsúlyozta azonban, hogy tapasztalata alapján kell pár napnyi olyan pihenés is az őszi szünetben az iskolásoknak, amikor nincs különösebb programjuk. – Nálunk vannak lovak, kutyák, és a gyerekek szeretnek az udvaron lenni. Azt vettem észre, hogy ha otthon vagyunk, és nem használhatják a tévét, a számítógépet – mert különben órákra ott ragadnának a képernyő előtt –, akkor szabad teret kap a kreativitásuk. Maguk találják ki a legjobb játékokat. A legutóbb nyomokat gyűjtöttek, például elhullajtott madártollat. Összeszedték, füzetbe ragasztották ezeket a kincseiket, és találgatták, mire lehet belőlük következtetni – számolt be gyerekei ötleteiről az édesanya.