Olvasási idő: 
10 perc
Author

Rövidfilmek az érzékenyítéshez

Az emberek társadalmi érzékenyítése minden korban minden helyen és persze minden életszakaszban fontos szerepet játszik, hogy a számukra idegen, meg nem értett dolgokhoz egészséges gondolkodással és tiszta rálátással viszonyuljanak. Hogy ez megvalósulhasson, érdemes az oktatásba is beépíteni, s így a gyermekek az egyes társadalmi csoportokhoz és jelenségekhez (idősek, fogyatékkal élők, hátrányos helyzetűek, vallás, szegénység stb.) elfogadóbban tudnak hozzáállni. Ebben a folyamatban nyújt segítséget a Faludi Ferenc Akadémia a honlapján található tanári segédanyaggal, valamint a Szőts István Filmműhelyében készült érzékenyítő kisfilmekkel.

A Faludi Ferenc Akadémiáról

A Faludi Ferenc Akadémia 1994-ben jött létre a Jézus Társasága Magyarországi Rendtartomány keretében. Működésének célja a katolikus egyház iránt elkötelezett értelmiségi szcéna létrehozása, képzése volt. Három fő területen hirdetett meg képzési programokat: kultúra-kommunikáció, társadalomtudomány és teológia. Tevékenységük alappillére az ignáci pedagógia szellemisége, melyet minél szélesebb körben szeretnének megismertetni. Emellett szinte megalakulásuk óta foglalkoznak a filmművészettel. 1996-ban tematikus filmpályázatot és filmfesztivált hoztak létre (eleinte) az amatőr filmesek számára. Kezdetben hazai fesztivál volt, de közel 10 év működés után nemzetközivé nőtte ki magát.


1. Kisfilmek a nagyvilágból – oktatási segédanyag

A Faludi Akadémia filmszemléire az elmúlt húsz évben beérkezett mintegy 1100 film közül választották ki első körben azt a harminc filmet, amelyet témakörönként besorolva, a hozzájuk tartozó segédanyagokkal közzétettek a honlapjukon, hogy segítséget nyújtsanak a tanár kollégáknak. Az Akadémia honlapján nemcsak ezek a háttéranyagok, hanem maguk a filmek is elérhetőek, online vetíthetőek: faludiakademia.hu/rovidfilmes-segedanyag-tanaroknak/. A filmeket különböző tematikai szempontok szerint csoportosították, emellett a korosztályoknak megfelelően is besorolták, így könnyen meg lehet találni, hogy egy-egy film kinek szól. Közel száz témakört alakítottak ki, ezért egy film akár több témakörhöz is kapcsolódhat, és egy témakörhöz több film is tartozik.

A filmek mély emberi érzéseket, nehéz sorsokat, kulturális különbségeket, vallási nézeteket és egyéb nehezebben feldolgozható témákat mutatnak be a fikciós film mellett a dokumentumfilm és az animáció műfajában is. A magyar filmek mellett néhány külföldi munka is feltűnik a palettán. A filmek részben amatőr alkotók munkái, de filmes iskolák hallgatóinak művei is megtalálhatók köztük. Mivel többségében fiatalok készítette alkotásokról van szó, a középiskolás korosztály számára is könnyen befogadhatók; 5–25 perces hosszuk pedig különösen alkalmassá teszi őket iskolai órákon való feldolgozásra. A filmek nem sulykolnak didaktikusan semmilyen nézőpontot, céljuk az elgondolkodtatás. Rövid előkészítéssel kiválóan alkalmasak a különböző témaköröket feldolgozó párbeszéd kialakításához.

A különböző filmekhez tartalmi összefoglalás, a formanyelvi szempontok feltárása, illetve a témában fontosnak vélt fogalmak tisztázása is társul. Az alkotásokat gondolatébresztő kérdések zárják, ezáltal egyfajta óravázlatként is alkalmazható az összeállítás. A filmek jól használhatók hittan- és etikaórákon, tartalommal töltik meg a sokszor ötletek nélküli osztályfőnöki órákat, ily módon hozzájárulhatnak a szociális érzékenyítéshez.

Távlati elképzelések

Az eddigi anyag remekül beépíthető az oktatásba, ám Hajnal Gergely, a Faludi Ferenc Akadémia munkatársa arról is beszámolt, hogy ez még nem a végcél, ugyanis vannak ötleteik, hogyan lehetne korszerűbbé, interaktívabbá tenni a módszert. Az akadémia további filmszemléket szervez, így a filmek utánpótlása biztosított; reményeik szerint a témaköröket és a filmlistát is bővíteni tudják majd. Elképzeléseik között szerepel az is, hogy műhelynapokat szerveznek a tanároknak, akik itt megismerhetnék a módszer alkalmazásának elveit. Távoli tervként felmerült az a lehetőség is, hogy a pedagógusok és diákok által felvetett témákat, kérdéseket egymás között megosztanák az egyes filmekkel kapcsolatban, ezzel bővítve a gondolatébresztő kérdések sorát.


2. Dokumentumfilm a közösségi szolgálatról – Emberöltők (2010)

Az Emberöltők című egész estés dokumentumfilm a Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium és Kollégium néhány diákjának segítő szolgálati munkával töltött éveit mutatja be. A fiatalok idős asszonyokat látogatnak meg alkalmanként, s így az idős-fiatal sztereotípiáknak ellentmondva, mindkét oldal élményekkel gazdagodik. (Bővebb tartalmi információ a filmről: port.hu/adatlap/film/tv/emberoltok-emberoltok/movie-110385.)



A segítő szolgálat célja, hogy a diákok olyan szociális helyzetet tapasztaljanak meg, amely a saját életükben nincs jelen. Ezzel a programmal segítik a gyerekek önálló munkavégzését, a számukra ismeretlen helyzetek elfogadását, s ezáltal a világban oly gyakori előítéletek kialakulásának esélye is csökken.

A filmet 2007 és 2010 között forgatták az akkor még a miskolci gimnáziumban is csak a 9. évfolyamon működő programról, melynek tapasztalatait később az oktatási törvénybe is bekerülő iskolai közösségi szolgálat kidolgozásánál is felhasználták a minisztérium munkatársai. A 68 perces, csak szituációkból építkező, követéses dokumentumfilm a fiatalok által végzett önkéntes szolgálat egy szegmensén keresztül ad betekintést a szociális kompetenciák fejlesztésének lehetőségeibe. A filmből oktatási célra használható ingyenes példány kérhető a Faludi Ferenc Akadémiától.


3. Huszonévesek visszaemlékezése

Az Akadémia Szőts István Filmműhelyében három kisfilm készült 2014-ben az OFI felkérésére. A néhány perces kisfilmekben a fent említett dokumentumfilm egykori szereplői 6-7 év távlatából már mint fiatal felnőttek reflektálnak korábbi szolgálatukra. Elmesélik, mennyi pozitív élményt kaptak, illetve azt, hogy mennyiben változtatta meg hozzáállásukat az érzékenyítő program. Hajnal Gergely beszélgetésünk alkalmával arra hívta fel a figyelmet, hogy ezeket a kisfilmeket a tanárok és a diákok mellett a szülők számára is érdemes lenne levetíteni, hogy jobban belelássanak abba, mennyi mindent adhat egy ilyen program a fiataloknak; akiknek mind személyiségük, mind kitartásuk nagy változáson ment keresztül a programnak köszönhetően. (Ezek a filmek – beleértve az Emberöltők című filmet is – az alábbi linken tekinthetők meg: kozossegi.ofi.hu/Contents/ShowContentByTitle?title=M%C3%B3dszertani%20anyagok, valamint a youtube-on is megtalálhatóak.)


4. Közösségi szolgálat Budapesten és Kiskunlacházán

2015-ben, szintén az OFI és a Faludi Akadémia együttműködésében további két film született: a Közösségi szolgálat a Kiskunlacházi Szakközép- és Szakképző Iskolában (www.youtube.com/watch?v=D_wqawWpekQ) és a Közösségi szolgálat Budapesten a Szent László Gimnáziumban (www.youtube.com/watch?v=g1CrK4voT0g). Ezek a közel negyedórás anyagok szintén a közösségszolgálat fontos és építő szerepét hangsúlyozzák. A filmek bemutatják, milyen lehetőségeket tartogat a közösségi szolgálat egy kisvárosi és egy budapesti középiskolában tanuló diák számára. A filmeket szintén érdemes diákok, tanárok és szülők körében is levetíteni, ugyanis új ötletek, lehetőségek előtt nyitja meg a kaput a kötelező feladatok élményszerűvé tételéhez.

Felhasznált és ajánlott irodalom, online tartalom:

A kislány

Rövidfilm egy emlékeibe tévedt idős asszonyról. A demenciában vagy Alzheimer-kórban élő idős emberek tudata és belső magánya szinte teljesen felfoghatatlan a környezetükben lévők számára. A film idős főszereplője ismét kislánynak látja magát, emlékeinek abból az idősíkjából szólítja meg a körülötte lévőket. Csak fia érkezése zökkenti vissza a valóságba, de csak addig, amíg egyik sorstársában játszótársra nem lel.

Zsírkiller

Lili elhatározza, hogy – egyébként nem létező – súlyfeleslegét megpróbálja étrendi megvonással és túlhajszolt testmozgással leadni. Jó úton jár a végkimerülés felé, amikor megismerkedik egy fiúval. Az alkotók így foglalták össze a Zsírkiller történetét: plázacicák életre-halálra. Fogyipárbaj a szedett szemöldökű step-pump-spin zsírégető lányok között.

SZIGET felett az ég

A budapesti Sziget Fesztiválon vagyunk 2011-ben. A film készítői kérdezgetik a fiatalokat, ki miben hisz, mit gondol az egyházról, vallásról, mennyországról, pokolról. Az 1997-ben készült Isten a szigeten című filmhez képest jelentős különbség, hogy a megszólalók meghatározó része külföldi. A két filmet összehasonlítva a hívők szempontjából romló tendenciát érzékelhetünk. A kárhozattól még félnek, mástól már nem nagyon? A riportok között és alatt némi betekintést kaphatunk a fesztivál életébe, hangulatába. A sok elcsépelt közhely és negatív mondat mellett érdemes figyelni, melyek azok a momentumok, amelyekre még lehet építeni.