Olvasási idő: 
12 perc

Szavazóeszközök az oktatásban

Van-e olyan pedagógus, aki egy hosszabb magyarázat után még sohasem tette fel a kérdést a diákoknak: Értitek? A bátrabbak ilyenkor válaszolnak, de kicsi az esély arra, hogy minden diák válaszát meghalljuk. Ha viszont valamennyi diákunk véleményére kíváncsiak vagyunk, akkor használjunk szavazórendszert! A hagyományos szavazórendszer esetében a diákok a kezükben lévő kézi egységet (klikker) használva 1-2 gombnyomással tudnak válaszolni. Ha nem rendelkezünk ilyen eszközzel, akkor marad a mobiltelefon és egy portál, melyek együtt alkalmasak a diákok válaszainak rögzítésére. 

A szavazórendszerek (válaszadó rendszerek) szerepe az oktatásban

A szavazórendszerek egy válasz rögzítésére alkalmas kézi egységből, egy számítógépből és egy ahhoz csatlakoztatható, a kézi egységek rádiófrekvenciás jeleit a számítógép felé továbbító vevőegységből állnak. A kijelző nélküli egységek csak 1-2 egyszerűbb feladat- és kérdéstípus megválaszolására alkalmasak, viszont könnyű megtanulni a használatukat. A kijelzős változatok esetén zárt kérdéstípusokat, valamint szöveges válaszokat igénylő kérdéseket is meg lehet fogalmazni. Mindkét esetben célszerű a számítógépet projektorral összekötni és a kérdéseket kivetíteni a diákok számára.

Beállítható, hogy mennyi idejük van a diákoknak a válaszra, sok esetben az is, hogy módosítható-e a válasz az első elküldés után, valamint hogy kapjon-e a diák visszajelzést a válasz helyességéről. A szavazórendszerek alapbeállításainak szintén fontos eleme, hogy a válaszadók lehetnek nevesítettek vagy névtelenek. A válaszadó rendszerek természetesen nemcsak vélemények megismerésére, a megértés ellenőrzésére, beszélgetés, vita generálása használhatók, hanem a tudásszint mérésére, önellenőrzésre vagy akár játékos versenyeztetésre is. Ilyen eszközzel nagyon kevés iskola rendelkezik, azonban senkinek sem kell lemondania a használatáról, mivel kiválható az interneten elérhető szoftveres megoldásokkal, melyek esetében a szavazásra a diákok mobilja, táblagépe vagy laptopja használható.


Szavazórendszerek kiváltására szolgáló megoldások

Az interneten több olyan portál található, melyeket használva kérdéseket tehetünk fel diákjainknak, és néhány másodpercen belül azonnal megkaphatjuk a válaszukat, majd annak függvényében folytathatjuk az órát. Minden megoldás esetében tanári hozzáféréssel lehet a kérdéseket elkészíteni, a tanulók pedig többnyire egy kódszámot és valamilyen nevet, azonosítót megadva tudnak a kérdésekre válaszolni. A válaszok láthatók lesznek a tanár gépének képernyőjén, sőt, később ki is menthetők a gép merevlemezére. Nézzünk most meg egy ilyen rendszert részletesen!


Kahoot

Kahoot az egyik legkönnyebben használható, interaktív szavazórendszer, melynek érdekessége, hogy a kitöltők és a válaszaik azonnal megjelennek a kivetítőn, valamint hogy a diákok a saját eszközükön nem látják a kérdést, csak a válaszokat szimbolizáló alakzatokat. Az oldal elérhető a getkahoot.com címről vagy a kahoot.com oldalról a Create a kahoot gombra kattintva. Az első esetben a Sign up for free gombra (jobb felső sarok) kell kattintani, majd jelezni, hogy tanárként akarunk regisztrálni (As a Teacher). A második esetben a rendszer a bejelentkezési képernyőt adja, ahol regisztrálás után kell bejelentkezni, vagy a jobb felső sarokban látható GET MY FREE ACCOUNT gombra kattintva itt is a regisztrációhoz szükséges felületre jutunk, ahol az As a Teacher téglalapra kell kattintanunk.

Meg kell adnunk egy iskolanevet, bejelentkezési nevet, e-mail-címet kétszer, egy jelszót és egy igen/nem választ, majd a Join Kahoot! gombra kattintva meg is történik a regisztráció. A rendszer rögtön be is jelentkeztet, és el is kezdhetjük a „kahoot”-ok készítését. Egy kahootba, azaz egy kérdéscsoportba 4-féle, de azonos típusú kérdést tehetünk be: a Quiz esetében megadható elvárt válasz, a Discussion és a Survey használatakor szintén megadhatunk többféle választ is, de nem adhatunk meg elvárt választ, a Jumble esetében pedig helyes sorrendet kell a diákoknak felállítaniuk. Felül, a My Kahoots menüpontra kattintva tudjuk megjeleníteni eddigi kérdéscsoportjainkat, mellette a Find Kahoots menüpont választása esetén a mások által elkészítetteket tudjuk beépíteni saját kérdéseinkbe. A jobb oldalon pedig látni, hogy hány kahootunk van, és eddig hányan töltötték ki.


Szavazás a Kahoot rendszerében

Hozzunk létre egy kahootot, abban pedig Quiz típusú kérdést, azaz kattintsunk a lila Quiz körre! Adjunk egy címet (Title) a kérdésnek, majd a leírás részben eléjük # jelet írva soroljunk fel kulcsszavakat, amelyek segítik a kérdés megtalálását mások számára! Adjuk meg, hogy kik láthatják (Visible to), milyen nyelven jelenjen meg (Language), és azt, hogy kik számára készítjük (Audience). A Credit és az Intro videó kitöltése nem kötelező. (Az előbbi részben a kérdésünk forrását adhatjuk meg, utóbbi esetben pedig egy bevezető videót, amely a YouTube-on megtalálható.) A Cover Image részben képpel illusztrálhatjuk a kérdésünket: vagy rákattintunk valamelyik képre, és megkeressük a helyét, vagy egyszerűen ráhúzzuk az Intézőből a képet a kis ikonra (1. ábra). Ha készen vagyunk, akkor kattintsunk a jobb felső sarokban lévő Ok, go gombra, ha meggondoltuk magunkat, akkor a bal felsőben látható Close gombra!

1. ábra. Kahoot létrehozásának első lépése

Az Ok, go-ra kattintva adhatunk új kérdést a saját kahootunkhoz. Kattintsunk a + jelet tartalmazó lila körre!

Adjuk meg a válaszra adott időt, állítsuk be, hogy akarunk-e pontot adni a helyes válaszért, majd adjunk meg legalább két válaszlehetőséget! A kérdéshez most is hozzáadhatunk egy képet. Ha valamelyik pipára kattintunk, akkor azt tekinti a rendszer a helyes válasznak. Ha elkészültünk, kattintsunk a jobb felső sarokban látható Next gombra (2. ábra)!

2. ábra. Quiz típusú kérdés megadása

És máris készen van az első kahootunk, benne egyetlen kérdéssel. Ha nem akarunk többet hozzáadni, akkor kattintsunk a jobb felső sarokban látható Save gombra, ha igen, akkor az Add question felett látható + jelre! Ha újra szerkeszteni akarjuk a kérdést, akkor a kérdés jobb szélén látható narancssárga körre kell kattintani, megosztás esetén az alatta lévőre, törlés esetén az alul lévő kuka ikonra. Adjunk most még egy kérdést a kahootunkhoz! Mivel ismét Quiz típusút lehetne hozzáadni, inkább lépjünk vissza (Close) az előző képernyőre a felugró ablakban az OK-ra kattintva! Mentsük a kahootunkat a Save gombbal!

Ezzel elkészültünk (3. ábra). Ezen a ponton a rendszer felajánlja a módosítás lehetőségét (Edit it), az előzetes megtekintést (Preview it), a szavazás elkezdését (Play it), illetve kahootunk megosztását (Share it). Ha egyikkel sem akarunk élni, akkor a jobb felső sarokban látható I’m done gombra kell kattintani. Kattintsunk most a megtekintésre, azaz a Preview it gombra! Ekkor egy új böngészőfülön láthatjuk a címet, alatta kiválaszthatjuk a megtekintés nézetet (Classic vagy Team mode), alatta pedig az aktuális beállításokat láthatjuk. Például a Randomize order questions OFF-ra van állítva, tehát a kérdések nem véletlen sorrendben érkeznek majd. A képernyő jobb oldalán egy mobiltelefon látható, amellyel majd megadhatjuk a kérdésekre a válaszokat. A diákok pontosan azt látják majd a kitöltéskor, amit mi a mobil képernyőjén. Kattintsunk a Classic gombra (4. ábra)!

3. ábra. Lehetőségek az elkészült kahoothoz

4. ábra. A kahoot megtekintése

Néhány másodperc múlva megjelenik egy Game PIN. Ezt a számsorozatot kell a diákoknak begépelniük a mobiljukon, miután a kahoot.it/#/ oldalra navigáltak a telefonjuk böngészőjében. Gépeljük vagy másoljuk most mi is be a megadott számsorozatot, kattintsunk az Enterre, majd gépeljünk be egy nevet a Nickname mezőbe, végül kattintsunk az OK, go! gombra a telefonon. Ezután lehet elkezdeni a játékot, válik aktívvá a Start gomb. A képernyőn látható lesz a kérdés, valamint a négy válaszlehetőség. Válaszolni azonban nem itt kell, hanem a telefonon, ott kell kiválasztani valamelyik színű gombot (5. ábra)!

5. ábra. A diáknak a négy ikon közül kell egyet kiválasztania, a kérdést a telefonján nem látja

A megtekintés után láthatjuk az eredményt, a diákok pedig azt, sikeresen válaszoltak-e, illetve hogy hányadik helyen áll éppen a játékban. Az eredményeket a Next, majd a Get Result gombra kattintva láthatjuk, illetve a Save Results-ra kattinva tölthetjük le a válaszokat a gép merevlemezére (Direct Download) vagy a Google Drive-os tárhelyünkre (Save to Drive) egy Excel-fájlba (6. ábra), amely azt is tartalmazhatja, hogy a diákok hogyan érezték magukat a játék végén, ha kiválasztották a megfelelő ikont a telefonjukon (7. ábra).

                                         
                                            6. ábra. Az eredmények mentése

                    
                                         7. ábra. A diákok visszajelzése

Nyugodtan becsukhatjuk ezt a böngészőfület (Kahoot! - Preview kahoot), hiszen a kahoot kipróbálása nem ugyanazon a fülön történt, mint a készítése (Create a kahoot | Finished) (8. ábra).

8. ábra. Böngészőfülek

Menjünk most vissza az első fülre, ahol a jobb felső sarokban az I’m done gomb látszódik, és kattintsunk rá! Figyeljük meg, hogy ha a kahootunk fölé visszük az egérkurzort, akkor lehetőségünk van a további szerkesztésre, a Duplicate-re kattintva lemásolhatjuk, a nagyítóra kattintva pedig láthatjuk, hogy kik töltötték ki.

Ha új kahootot szeretnénk létrehozni, akkor a bal felső sarokban látható New K! gombra kell kattintani. Figyeljünk arra, hogy egy kahootban csak egyfajta kérdéstípust használhatunk. A 9. ábrán egy Jumble típusú kérdést tartalmazó kahoot látható, ahol sorrendbe kell állítani a „válaszokat”. Ne felejtsük el, hogy a diákoknak nem kell bejelentkezniük az oldalra, csak a kahoot.it/#/ címen kell beírniuk a kapott pint és megadniuk egy nevet!

9. ábra. Jumble típusú kérdést tartalmazó kahoot

A Kahoot segít abban, hogy a diákokok aktívak legyenek az órán, saját mobil eszközeiket is bevonhatjuk az oktatásba. A programot használva akár versenyeztethetjük is őket, izgalmassá téve az órát: Vajon kik tudják a választ az egyes kérdésekre, kik a legjobbak?


További szavazórendszerek: Socrative, Mentimeter, formative

Hasonlóan használható a Socrative válaszadó rendszer is. A socrative.com oldalon a Teacher Login gombra kattintva kell regisztrálunk, majd bejelentkeznünk. A kérdések létrehozásakor kapunk egy „room id”-et, ezt kell a diákoknak megadniuk ugyanezen az oldalon, a Student Login-ra kattintás után.

Kahoot! és a Socrative vonalán készült a Mentimeter nevű alkalmazás, de több lehetőséget kínál fel, mint azok. Például készíthetünk szófelhőt is valamivel kapcsolatban, de különféle szempontok alapján is osztályozhatunk dolgokat. A tanár a www.mentimeter.com oldalon regisztrál (ingyen), elkészíti a kvízt, majd miután elindítja, kap egy számot. A diákoknak a www.menti.com oldalon kell bejelentkezniük ezzel számmal, és már kezdődhet is a kvíz. Hasonló szerepe van a formative nevű weboldalnak is (goformative.com), ahol a diákok szabad kézzel is jegyzetelhetnek, írhatnak, ráadásul a Wordben vagy PDF-ben elkészített dolgozataikat is konvertálhatjuk a rendszerbe. A többi webalkalmazáshoz hasonlóan ezt is ingyen vehetjük igénybe.

Bármelyik rendszert használjuk is, ne felejtsük el, hogy ezek az alkalmazások nem online tesztek készítésére készültek, hanem arra, hogy gyors kérdésekre gyorsan kaphassunk választ minden diáktól.