XXXII. OTDK

60 éves a felsőoktatás legnagyobb hallgatói tudományos fóruma



A XXXII. Országos Tudományos Diákköri Konferenciát (OTDK) 2015. március 25. és április 18. között rendezte meg az Országos Tudományos Diákköri Tanács és a kiválasztott felsőoktatási intézmények. Ennek előkészületeként 2013 márciusa és 2015 februárja között összesen 1886 intézményi TDK-konferenciát szerveztek, amelyeken 13 301 pályamunkát mutattak be a hallgatók.

Az intézményi TDK-konferenciák a TDK-munka eredményeinek első megmérettetési lehetőségei, ahol a hallgatók megtudhatják, hogy társaik milyen kutatásokat folytattak és folytatnak, és ahol saját tudományos tevékenységükről is visszajelzést kapnak. Ezeken a konferenciákon helyezést adhatnak ki a szakértő zsűrik, valamint javasolhatják a pályamunka országos fordulóban, az OTDK-n történő bemutatását.

Az I. OTDK
Az I. OTDK-t 1955-ben rendezték az ELTE-n, Tudományos Diákkörök Országos Konferenciája néven. Akkor 109 előadás hangzott el, elindítva ezzel egy olyan hagyományt, amely mára a minőségi felsőoktatás egyik legfontosabb elemévé vált. Az OTDK és az egyes szekciók történetéről Anderle Ádám történész professzor szerkesztésében jelent meg két alkalommal könyv formátumú kiadvány, amely összefoglalja a legfontosabb eseményeket, és amelynek köszönhetően megismerhetővé válik a TDK sikeres életútja.

Az OTDK-n akkor vehetnek részt a hallgatók, ha neveznek. Idén a nevezési időszakban 5005 alkotás 6260 szerzője regisztrált a konferenciára az OTDT online rendszerében. A benevezett dolgozatokat minden esetben legalább két bíráló értékelte írásban. A tudományterületi szekciók által felkért bírálók száma így meghaladta a 3000 főt, az elkészült bírálatok száma pedig a 9000-t.

Az írásbeli értékeléseket követően a résztvevők szóban ismertették kutatásaikat a zsűrik, és ami szintén nagyon fontos: egymás és a pályatárs tanárok, kutatók előtt. Az OTDK azért különlegesen fontos esemény, mert megteremti a keretet ahhoz, hogy a hasonló érdeklődésű, különböző intézményekben tanuló fiatalok ismerkedhessenek és véleményt cserélhessenek. Ez az a szerep, amely az OTDK-t a versenyek fölé helyezi, nem lebecsülve a verseny és a versenyzés jelentőségét, hiszen csaknem 1400 minősített helyezés született (I., II., III.), továbbá a legjobbak pályázhattak a Pro Scientia Aranyéremre. Közülük kerül majd ki az a 47 fiatal, aki novemberben átveheti a kitüntetést a Magyar Tudományos Akadémia Dísztermében.

A TDK az abban résztvevő hallgatók életpályájában komoly szerepet tölt be, emellett folyamatosan leképezi a felsőoktatási intézményekben folyó tudományos kutatások témáit, volumenét és színvonalát, ugyanis a fiatalok általában a konzulensek (és kutatócsoportjaik) témáiba kapcsolódnak be. Az OTDK-n megjelenő kutatások tehát képet adnak arról is, hogy a tudomány terén mi történik a felsőoktatási intézményekben, és ez a tevékenység mennyiben segíti az ott folyó tehetséggondozást.

TDK Határok Nélkül
A TDK-ban a magyarországi felsőoktatási intézmények mellett egyre intenzívebben vesznek részt a határon túli egyetemeken és főiskolákon tanuló fiatalok. Az Országos Tudományos Diákköri Tanács a TDK Határok Nélkül Program elindításával a hallgatók mellett az oktatókat is megszólítja, bevonva a tanárokat konzulensként, vagy az OTDK-n bírálóként, zsűritagként. A Program 2013-as elindításával jelentősen nőtt a határon túlról  részt vevő hallgatók és oktatók száma.