Author

Színek, hangok, mozdulatok – Kokas Klára élő szellemi hagyatéka Budafokon

Az idei nyári Kokas-tábor volt a legfrissebb élményanyaga annak a találkozónak, amelyet szeptember végén a budafoki Rózsavölgyi Közösségi Házban Pállay József művésztanár és felesége, Németh Anikó, a Ró­zsa­ker­ti Demjén István Református Általános Iskola pedagógusa vezetett. A közönség soraiban az iskola alsósai ültek szüleikkel, de eljöttek az iskola vezetői is, valamint néhány érdeklődő pedagógus. A tábori történések mellett szó esett a XXII. kerületben elért eredményekről, a további tervekről, illetve a Kokas Klára-féle komplex művészetpedagógia közoktatásbeli lehetőségeiről.

A Rózsakerti Iskolában jelenleg négy Kokas-osztály van – minden alsós évfolyamon egy. Az ide járó gyerekek heti egy foglalkozáson énekelnek, elmélyült zenehallgatásban vesznek részt, csoportosan vagy egyénileg táncolnak, illetve képzőművészeti alkotómunkába merülnek. A foglalkozások vezetői Németh Anikó és Balogh Andrásné, a festő-rajzoló munka Pállay József szakmai segítsége mellett zajlik. Az órák végén a táncszólókat bemutatják, a képeket együtt nézegetik.

Mindennek a változatos iskolai munkának a folytatása, összefoglalása az ötnapos nyári tábor, ahová a gyerekek szüleikkel együtt érkeznek. Az idei, Tápon megrendezett táborról Pállay József kisfilmet forgatott, Kalimba címmel. Ebben láthatjuk, ahogy a gyerekek önmagukat, egymást és a zenét megélik – tánc-improvizációban, összekapcsolódó tekintetekben, vagy a szülőkkel közös, szabadtéri festésben.

A Kokas-pedagógia folyamat-szemléletű, és és nem eredményorientált. A zene és a tánc az élmény médiuma és anyaga egyben. A képek a gyerekekben zajló lelki történések képei. Nem az értelem pallérozása itt a cél, hanem a lélek erősítése, az érzelmek szabad megélése. Az elismerés, dicsérő szó, simogatás is ezt erősíti a gyerekekben, és nem az eredményeikért jár. A módszer 2012 óta a Nat része, alsó tagozaton ajánlott koncepció. A Rózsakerti Iskolában mintaszerűen használják fel ezt a lehetőséget a teljes figyelem fejlesztésére, a kreativitás és a képességek kibontakoztatására – az öröm és az elfogadás jegyében. Ennek köszönhetően egy év alatt megduplázódott a szakkörre járó gyerekek száma. Beiratkozáskor elsőként mindig a Kokas-osztályok telnek be. Németh Anikóéknak hamarosan új, képzett oktatókra lesz szükségük, nyitnának a jó hírű kerületi óvodák felé is, ezen túl pedig transzfer-kutatásokat szorgalmaznak a Kokas-pedagógia társas kapcsolatok alakítására gyakorolt hatásának bizonyítására.